NYRHINEN & ANDERZÉN
BUTONGI & GÜ

Galleria Rajatila 27.11.–14.12.2021

ENG

Chemist and instrument builder Jaroslav Tinni experiences a series of powerful dreams during a three week period in the autumn of 1915. Tinni writes down his dreams on a mixed bag of scrappy notes written in languages unknown to him.

After a dull chain of events Tinni's pile of notes end up on the desk of Inga Heinar, a scholar of dead languages. Heinar can tell that the material is exceptional. To solve the mystery of these scribbles she gathers a group consisting of very old and very young scientists plus two artists.

It soon becomes clear that only a fragment of the original notes has survived and that the mission will not be easy. Research proceeds in short jerks and it's difficult to get funding for the project. The team's methods become increasingly experimental while they crawl from one cul-de-sac to the other.

After years of hard work a picture starts to emerge: the notes seem to be describing a set of instruments. The team agrees that the instruments must belong to an orchestra of extraterrestrial origin. Some fragments of the material might be referring to compositions but here the team is not unanimous. The notes suggest there are 99 instruments but a comprehensible depiction can be found for less than half of them.

By the end of the year 2021 the artist members of the team have produced two models based on the musical instruments described in Tinni's dream journals.

Thank you Art Promotion Centre Finland, Mika Pettissalo / Pyynikin aikamatkat and Liisa Repo

FIN

Kolmen viikon aikana syksyllä 1915 kemisti ja soitinrakentaja Jaroslav Tinni näkee sarjan voimakkaita unia. Tinni kirjaa unet talteen sekaviksi muistiinpanoiksi kielillä, joita ei itse tunne.

Keväällä 1989 pitkäveteisen tapahtumasarjan päätteeksi Tinnin laput päätyvät kuolleiden kielten tutkijan Inga Heinarin työpöydälle. Heinar tunnistaa löydön poikkeukselliseksi. Lappujen arvoitusta selvittämään hän kokoaa ryhmän, johon kuuluu hyvin vanhoja ja hyvin nuoria tieteentekijöitä sekä kaksi taiteilijaa.

Pian käy selväksi, että vain osa lapuista on tallella, ja ettei tehtävä olisi helppo. Tutkimustyö etenee hitaina nytkähdyksinä ja hankkeelle on hankala löytää rahoitusta. Umpikujasta toiseen tarpovan ryhmän metodit kehittyvät lopulta hyvinkin kokeellisiksi.

Vuosien kuluessa muistiinpanoista hahmottuu kuvauksia soittimista, joidenka ryhmä yksimielisesti päättelee kuuluvan orkesterille maan ulkopuolisesta kulttuurista. Osa tekstistä saattaa olla sävellyksiä, joskin tässä kohtaa ryhmän mielipiteet eriävät. Lapuissa kerrotaan soittimia olevan 99, joista alle puolesta löytyy edes jossain määrin ymmärrettävä kuvaus.

Vuoden 2021 loppuun mennessä ryhmän taiteilijajäsenet ovat valmistaneet mallin kahdesta Jaroslav Tinnin muistiin kirjaamasta soittimesta.

Kiitos Taiteen edistämiskeskus, Mika Pettissalo / Pyynikin aikamatkat ja Liisa Repo